صورة الغلاف المخصصة
صورة الغلاف المخصصة

Cultural production and cultural patronage in Morocco [Ressource électronique] : the state, the Islamists, and the field of culture / Said Graiouid & Taieb Belghazi

بواسطة:المساهم (المساهمين):نوع المادة : مقالةمقالةوصف:p. 261-274الموضوع:تصنيف DDC:
  • 306.20964 23E
تصنيفات أخرى:
  • 306.2
موارد على الانترنت: في: Journal of African Cultural Studies. - Vol. 25, n. 3, 2013, p. 261-274. -ملخص:This article analyses patronage as the context and framework for the functioning of cultural production in postcolonial Morocco. In particular, it focuses on the ideological and the political underpinnings of different state patronage schemes before and in the aftermath of the Arab Spring and the accession to government of the Islamist Party of Justice and Development (PJD). The argument is that the power struggle between the state (spearheaded by the monarchy) and the PJD translates in the field of culture into a debate about al-fān anādhīf ('clean art') versus obscurantism. While the PJD activists proclaim al-fān anādhīf as the conceptual framework for assessing art and cultural production, their secular opponents accuse them of plotting to curb creative freedom and institutionalize an obscurantist cultural project. The article discusses the ambivalent relationship between cultural workers and state institutions, contextualizes the politics of state patronage as it relates to music festivals and film, highlights a sample of alternative forms of patronage, and reflects on the future of cultural production in the post-Arab Spring environmentملخص:تتناول هذه الورقة مسألة الرعاية باعتبارها سياقا وإطارا لاشتغال الإنتاج الثقافي في مغرب ما بعد الكولونيالية. وتركز بالخصوص على الأسس الإيديولوجية والسياسية لمختلف مشاريع الرعاية التي تدعمها الدولة في فترة ما ما قبل و ما بعد الربيع العربي ودخول حزب العدالة والتنمية للحكومة. وتدافع الورقة على الأطروحة التالية وهي أن صراع السلطة بين الدولة بزعامة الملكية والإسلاميين بقيادة حزب العدالة والتنمية تتم ترجمتها في الحقل الثقافي من خلال التقاطب الذي يحصل بخصوص الفن النظيف والظلامية. فبينما يسعى الإسلاميون إلى إشاعة مفهوم الفن النظيف كإطار لتقييم الإنتاج الثقافي، يتهمهم خصومهم بالعمل على تقويض حرية الإبداع والعمل على مأسسة مشروع ثقافي ظلامي. وتناقش الورقة كذلك العلاقة الملتبسة بين العاملين في الحقل الثقافي ومؤسسات الدولة، وتقف عند سياقات سياسة رعاية الدولة في علاقتها بمهرجانات الموسيقى والسينما، وتتطرق إلى نماذج من أشكال الرعاية البديلة مع إبداء بعض الملاحظات بخصوص مستقبل الإنتاج الثقافي في أجواء ما بعد الربيع العربي..
نوع المادة:
وسوم من هذه المكتبة لا توجد وسوم لهذا العنوان في هذه المكتبة. قم بتسجيل الدخول لإضافة الأوسمة
التقييم بالنجوم
    متوسط التقييم: 0.0 (0 صوتًا)
المقتنيات
نوع المادة المكتبة الحالية رقم الطلب رقم النسخة حالة تاريخ الإستحقاق الباركود
مقالة أنترانت مقالة أنترانت Bibliothèque centrale En accès libre INTRANET (إستعراض الرف(يفتح أدناه)) 1 المتاح AR660284

Bibliogr. p. 273-274

This article analyses patronage as the context and framework for the functioning of cultural production in postcolonial Morocco. In particular, it focuses on the ideological and the political underpinnings of different state patronage schemes before and in the aftermath of the Arab Spring and the accession to government of the Islamist Party of Justice and Development (PJD). The argument is that the power struggle between the state (spearheaded by the monarchy) and the PJD translates in the field of culture into a debate about al-fān anādhīf ('clean art') versus obscurantism. While the PJD activists proclaim al-fān anādhīf as the conceptual framework for assessing art and cultural production, their secular opponents accuse them of plotting to curb creative freedom and institutionalize an obscurantist cultural project. The article discusses the ambivalent relationship between cultural workers and state institutions, contextualizes the politics of state patronage as it relates to music festivals and film, highlights a sample of alternative forms of patronage, and reflects on the future of cultural production in the post-Arab Spring environment

تتناول هذه الورقة مسألة الرعاية باعتبارها سياقا وإطارا لاشتغال الإنتاج الثقافي في مغرب ما بعد الكولونيالية. وتركز بالخصوص على الأسس الإيديولوجية والسياسية لمختلف مشاريع الرعاية التي تدعمها الدولة في فترة ما ما قبل و ما بعد الربيع العربي ودخول حزب العدالة والتنمية للحكومة. وتدافع الورقة على الأطروحة التالية وهي أن صراع السلطة بين الدولة بزعامة الملكية والإسلاميين بقيادة حزب العدالة والتنمية تتم ترجمتها في الحقل الثقافي من خلال التقاطب الذي يحصل بخصوص الفن النظيف والظلامية. فبينما يسعى الإسلاميون إلى إشاعة مفهوم الفن النظيف كإطار لتقييم الإنتاج الثقافي، يتهمهم خصومهم بالعمل على تقويض حرية الإبداع والعمل على مأسسة مشروع ثقافي ظلامي. وتناقش الورقة كذلك العلاقة الملتبسة بين العاملين في الحقل الثقافي ومؤسسات الدولة، وتقف عند سياقات سياسة رعاية الدولة في علاقتها بمهرجانات الموسيقى والسينما، وتتطرق إلى نماذج من أشكال الرعاية البديلة مع إبداء بعض الملاحظات بخصوص مستقبل الإنتاج الثقافي في أجواء ما بعد الربيع العربي..

لا توجد تعليقات على هذا العنوان.